I SOUGHT MY SOUL, BUT MY SOUL I COULD NOT SEE. I SOUGHT MY GOD, BUT MY GOD ELUDED ME. I SOUGHT MY BROTHER AND I FOUND ALL THREE.

"To be born english is to win first prize in the lottery of life." Sa Cecil Rhodes någongång då jag antar att England var ett mäktigare land än i dagsläget. Antar att alla var klädda i tweed och prata "Queens English." Bara fördomar antar jag. Något som jag däremot är säker på är att citatet är bull. Jag vann nämligen första pris i livets lotteri för exakt 22 år sedan.

En klassisk schablonbild av den något dysfunktionella familjen är ofta porträtterad, så att ett av barnen i familjen är en... "Fuck up", i brist på andra ord. T.ex Donnie Darko, Holden Caulfield och Patrick Bateman (Hans bror Sean Bateman, är inte guds bästa barn, men i förhållande till bror sin är han rena rama Serafen.) I min familj är jag Holden Caulfield. Tänker inte sträcka mig till Patrick Bateman. Men Holden Caulfield vill jag förknippa mig med.
Den andra avkomman från mina arma föräldrar, är min yngre bror, Olof Folke Eriksson. En bättre bror kan man inte önska sig. Olle är personen som släpper allt han gör för att ställa upp för sin bror. Han är personen som kan låna ut sina sista slantar till Holden Caulfield, bara för att han vill hjälpa till. Han är personen som vaknar mitt i natten och åker och hämtar mig någonstans. Han är personen som mer än gärna kramar mig ordentligt och säger hur mycket jag betyder för honom och hur mycket han älskar mig. Jag vill påstå att jag delar dessa egenskaper med min bror. Utöver dessa egenskaper, gillar vi samma filmer, och samma musik. Har vi också samma värderingar. Men här skiljer sig agnarna från vetet.

Han har all den ambition jag bara kan drömma om. Han har en förmåga att sätta upp mål som jag knappt förstår även om jag läser det, svart på vitt. Han är personen som åker till Västerås varje dag för att träna golf på en plogar drivingrange i två timmar. Han är personen som gymmar två timmar varje dag. Han är personen med en dröm som han kommer att nå.

Jag har sannerligen vunnit första pris i livets lotteri, och de som har fått äran att lära känna min bror är hack i häl i detta livets lotteri. Jag älskar dig bror. Grattis på födelsedagen.


Kommentarer
Postat av: det vet du inte

finaste jag läst på länge. du verkar också vara en grym som kan skriva så! PUSS OCH KRAM

2010-08-19 @ 00:18:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0