THE TEST OF OUR PROGRESS IS NOT WHETHER WE ADD TO THE ABUNDANCE OF THOSE WHO HAVE MUCH. IT IS WHETHER WE PROVIDE ENOUGH TO THOSE WHO HAVE LITTLE.

Vi firar jul för att hylla kristi födelse. Vilket i min värd känns lite förlegat. Det är inte min huvudsakliga anledning till att fira jul. Det handlar om familjen, umgås med dom man älskar men framför allt solidaritet, givmildhet och hänsyn till andra. De anledningar har fallit i skymundan för den absurda konsumtionen som råder i dessa tider. För mig är det gåvan i sig som betyder någonting. Inte priset på gåvan. Inte färgen, formen eller vikten. Därför kommer jag köpa mina julklappar hos Svenska kyrkan. Köpa några kycklingar och några getter och ge bort i mina familjemedlemmars namn. Då går det till någon som verkligen behöver gåvan. Jag uppmanar alla att följa mitt exempel och i och med det också fylla på karmakontot.

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag tänkte faktiskt på just dethär bara häromdagen när mamma frågade vad jag ville ha i julklapp. Det är en julklapp som skulle göra mig oerhört glad. Skulle vilja göra så själv, men tror inte det blir så uppskattat när hälften av familjemedlemmarna man bor hos är under 6 år gamla...

2009-12-08 @ 03:18:46
URL: http://savic.blogg.se/
Postat av: G

Jag köper allting i ditt resonemang fram till den det att du drar in Svenska kyrkan. Få institurioner är mer skrämmande. Det finns mängder av sätt att göra samma gärning utan att blanda in det där jäkla medeltidsfästet. Skärp dig!

2009-12-11 @ 12:29:21
Postat av: Fritidsförvaltarn

Låter som G konsumerat lite för mycket Dan Brown. Det är att hjälpa till som är viktigt. Och jag litar på Svenska kyrkan när det kommer till att se till att pengarna hamnar i rätt händer. I övrigt har jag inte mycket till övers för Svenska Kyrkan.



Fridens.

2009-12-14 @ 20:41:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0